Innowacja Pedagogicznna w grupie 01- "Po co? Jak? Dlaczego ? - mali odkrywcy"
Aktywność poznawcza jest to proces polegający m.in. na myśleniu, mówieniu oraz zapamiętywaniu pewnych informacji. Są to zatem wszystkie te czynności, które dziecko nabywa podczas swojego rozwoju i które są mu niezbędne do funkcjonowania w środowisku.
Aktywność poznawcza jest dla dzieci w pewnym sensie rzeczą naturalną wynikającą z wrodzonej potrzeby wysiłku umysłowego. Zazwyczaj przejawia się ona w zadawaniu przez dziecko pytań. Jednym ze sposobów zaspokojenia ciekawości dzieci są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym. Stanowią one podstawę wielokierunkowego rozwoju młodego człowieka.
Dlatego też w grupie dzieci 6 - letnich P01 została wprowadzona innowacja pedagogiczna pt. „Po co? Jak? Dlaczego? – mali odkrywcy”. Głównym jej założeniem jest tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających dziecku zaspokojenie ciekawości, rozwijanie twórczej postawy, prowadzenia obserwacji i eksperymentów, wyciągania wniosków oraz samodzielnego podejmowania działań.
W miesiącu wrześniu, październiku i listopadzie dzieci pod kierunkiem nauczyciela prowadziły zabawy badawcze z wodą i starały się znaleźć odpowiedzi na pytania:
- Pod wpływem jakich czynników woda zmienia się w lód i parę wodną?
- Czy o tym czy coś pływa czy tonie decyduje: ciężar, kształt lub sposób zanurzenia?
- Czy wszystkie substancje rozpuszczają się w wodzie?
- Czy woda może być jednocześnie ciałem stałym i cieczą?
- Czy woda słona i słodka różnią się od siebie wyłącznie smakiem?
- Czy woda może się sama przemieszczać?
Eksperymentowanie przyniosło dzieciom mnóstwo radości, nieco zaspokoiło ich ciekawość, dostarczyło nowych przeżyć związanych z odkrywaniem właściwości zjawisk, poszerzyło ich wiedzę oraz pobudziło do twórczego działania.
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji.