Zajęcia z rytmiki


„Rytmika nie jest sztuką, nie jest celem samym w sobie, jest przygotowaniem do wszystkich sztuk, jest wychowaniem…”

Emil Jaques - Dalcroze

 

W bieżącym roku szkolnym 2021/2022 nasze przedszkole ZSP nr 3 w Kętach wzięło udział w programie granatowym „Razem z GRUPĄ” organizowanym przez GRUPĘ KĘTY S.A. Po napisaniu programu zajęć umuzykalniających dla dzieci i złożeniu odpowiednich dokumentów, otrzymaliśmy wsparcie finansowe z GRUPY KĘTY S.A., które pozwoliło zorganizować zajęcia rytmiczne dla wszystkich naszych przedszkolaków.

Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, w poniedziałki, w godzinach dopołudniowych, w każdej grupie wiekowej, ok 30 min. Dzięki wsparciu naszego sponsora – GRUPY KĘTY, rodzice nie ponoszą żadnych dodatkowych kosztów związanych z udziałem dzieci w tych zajęciach.

Muzyka odgrywa ważną rolę w naszym życiu. Towarzyszy człowiekowi od wieków. Była pierwszym wynalazkiem ludzkości. Powstała bardzo dawno, wcześniej niż słowa. Człowiek tworzył muzykę odkąd nauczył się wystukiwać rytm poprzez uderzanie o siebie przedmiotami. Wtedy jeszcze nie nazywano jej muzyką, ale już wtedy była ona bardzo wartościowa. Ukazywała przeżycia, stan ducha danej osoby. Współcześnie człowiek spotyka muzykę na każdym kroku. Może to być śpiew ptaków, szum wiatru, czy też szelest liści.
W naszym życiu, już od najmłodszych lat mamy do czynienie z muzyką, która niewątpliwie wspomaga nasz rozwój. Już małym dzieciom kupuje się grzechotki, na których wygrywają one swoje pierwsze melodie, dzięki czemu eksperymentują z dźwiękami. Kolejnym etapem są doświadczenia muzyczne zdobywane w przedszkolu. Dzieci uczą się tu różnych melodii, śpiewu piosenek, wystukiwania rytmów, grają na różnych instrumentach, a ulubionymi zabawami wszystkich przedszkolaków są zabawy kołowe ze śpiewem.

Stąd pomysł, aby napisać program zajęć umuzykalniających dla dzieci w wieku przedszkolnym, który zyskał aprobatę w konkursie „Razem z GRUPĄ”. Dzięki realizowanemu projektowi dzieci mają możliwość systematycznego obcowanie z „żywą” muzyką, tańcem i rytmem, co z pewnością działa stymulująco na ich wszechstronny rozwój. Zajęcia rytmiczne mają wpływ nie tylko na zdolności muzyczne przedszkolaków, ale również na ich aktywność fizyczną, umysłową i społeczną. Zajęcia rytmiczne pozwalają wykształcić u dzieci koordynację ruchową, poprzez ćwiczenia fizyczne w połączeniu z bodźcami dźwiękowymi. Na rytmice dzieci poznają cechy dźwięków – wysokości, czasu trwania. Ponadto nabywają umiejętności odtwarzania rytmu, tempa i metrum. Z czasem dzieci potrafią nazwać dźwięki niskie i wysokie, ciche i głośne, wolne i szybkie.

Zabawy z muzyką poprawiają pamięć wzrokową i słuchową, koordynację ruchową, kształtują słuch muzyczny i poczucie rytmu u dzieci, ułatwiając tym samym naukę czytania oraz języków obcych, pozwalają rozwijać umiejętności współdziałania w grupie również w zakresie zauważania innych i poczucia współodpowiedzialności np. podczas wspólnego muzykowania. Tego typu zajęcia uczą dzieci pokonywania trudności, wyzwalając w nich pewność, wiarę w siebie i swoje możliwości. Kształtują charakter oraz wrażliwość. Pobudzają zamiłowanie do tańca, muzyki i śpiewu, równocześnie wyrabiając dyscyplinę, poczucie estetyki, piękna i harmonii.

Rytmika w przedszkolu sprawia, że dzieci zyskują wiele umiejętności świetnie się przy tym bawiąc. Zajęcia te skutecznie wspierają tym samym cały proces przedszkolnej edukacji. Uwzględniają również potrzeby, zainteresowania i możliwości dzieci w poszczególnych grupach wiekowych. Najważniejszą sprawą podczas zajęć jest przede wszystkim dobra zabawa.

 

                                                                                                    Alicja Żak
                                                                                                    Dorota Pietrzyk