Po co? Jak ? Dlaczego? - mali odkrywcy


Sprawozdanie z realizacji
INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ 
pt. „Po co? Jak? Dlaczego? – mali odkrywcy”

 

Autor innowacji: mgr Anna Kos
Rodzaj innowacji: metodyczna
Okres realizacji: rok szkolny 2022/2023
Zakres innowacji: Innowacja obejmowała oddział dzieci 6-letnich w Zespole Szkolno-
Przedszkolnym nr 3 w Kętach. 

 

Tematyka zajęć realizowana była zgodnie z założonym harmonogramem dwa razy 
w miesiącu. Zrealizowano je w trzech etapach. Głównym założeniem innowacji „Po co? Jak? Dlaczego? – mali odkrywcy” było 
tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających dziecku zaspokojenie ciekawości, rozwijanie twórczej postawy, prowadzenia obserwacji i eksperymentów, wyciągania wniosków oraz samodzielnego podejmowania działań. 

 

Cele :
➢ Rozbudzanie i zaspokajanie u dzieci ciekawości poznawania otaczającego świata oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji badawczych, eksperymentowania, zadawania pytań i wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń,
➢ Podniesienie jakości pracy przedszkola w zakresie stosowania twórczych metod 
z elementami doświadczania, obserwowania i eksperymentowania.

 

Ewaluacja:
W ramach wdrożonej innowacji pedagogicznej prowadzona była obserwacja swobodnych i kierowanych działań dzieci, zostały przeprowadzone rozmowy 
z wychowankami i rodzicami. Pozwoliło to ocenić stopień realizacji założonych celów, 
wyciągnąć wnioski i wprowadzić niezbędne modyfikacje w przypadku prowadzenia 
podobnych zajęć w przyszłości.
Wyniki innowacji ukazywały, że zajęcia prowadzone drogą eksperymentów są atrakcyjną formą nauki dla dzieci. Przedszkolaki bardzo chętnie dzielili się swoją wiedzą i pomysłami, wspierali siebie nawzajem oraz uczyli się od siebie, chętnie dyskutowali na tematy poruszane na zajęciach. Mieli możliwość sprawdzania swoich hipotez, eksperymentowania, podejmowania samodzielnych decyzji oraz weryfikowania swoich działań. Podczas zajęć panowała przyjazna atmosfera. Dzieci bardzo chętnie uczestniczyli w zajęciach. 

 

Wnioski:
Obserwacja dzieci podczas zajęć oraz przeprowadzone rozmowy pozwoliły na wysunięcie następujących wniosków:
Dzieci:
• Przeżywały pozytywne emocje związane z odkrywaniem właściwości, rzeczy i zjawisk,
• Twórczo działały, przewidywały, wyciągały wnioski,
• Rozwijały myślenie, kreatywność i ekspresję twórczą,
• Zdobywały umiejętność zaplanowania i przeprowadzenia obserwacji i prostych 
eksperymentów,
• Poszerzały wiedzę, 
• Utrzymywały właściwe relacje z rówieśnikami.
Placówka:
• Oferując dzieciom innowacyjne zajęcia, podniósł się prestiż placówki w środowisku 
lokalnym.
Podsumowując można stwierdzić, iż innowacyjność zajęć przyczyniła się do rozwijania u dzieci przede wszystkim kreatywności i twórczego myślenia Wpłynęła również na umiejętność współpracy w grupie.
Anna Kos